Mansdiskriminering

Någon har lämnat in en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen om att det är svårare för män att få hyra lägenhet än för kvinnor. En av fem bostadsannonser på Blocket är riktade enbart mot kvinnor och det anser anmälaren är diskriminerande. Jag uppfattar det bara som en ren självbevarelsedrift från uthyrarnas sida, så länge män står för 90% av alla brott som begås skulle jag nog också känna att statistiken var mer på min sida om jag hyrde ut min lägenhet till en tjej (och inte ville att något skulle hända med den).

Jag säger inte att detta är rätt, utan bara att detta är ännu en anledning till att jobba mot ett mer jämlikt samhälle där förväntningar på hur män "ska vara" och en förlegad mansroll inte fortsätter att bidra till våld och kriminalitet.

/Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0