"Förtjusande lilla Filippa"

Jag har aldrig varit något större fan av Filippa Reinfeldt, men häromdagen när jag åkte tåg läste jag en intervju med henne i tidningen "Kupé" och blev så sjukt irriterad... Hela den här grejen med "Jag är feminist men vill helst inte kalla mig för det" har stört mig i ett antal år, men hon tog det till en ny nivå när hon genom intervjun propsade på att hon var feminist men absolut inte ville använda det ordet för att det är "kidnappat av vänsterrörelsen".

Jag blir så förvånad över det resonemanget eftersom man aldrig hör någon som vägrar att benämna sig som kapitalist för att begreppet är kidnappat av högern, eller rasist för att det är kidnappat av extremhögern. Jämställdhet är en politisk fråga som främst drivits på av partier på vänsterkanten både historiskt sett och idag, det är en fråga som ligger vänstersympatisörer varmt om hjärtat medan högern har struntat i den. Den är inte kidnappad av vänstern utan övergiven av högern.

Antingen är Filippa feminist eller inte, och om hon vägrar kalla sig för en utgår jag ifrån att hon heller inte är en. Jag tror hon underskattar "den vanliga människan" om hon tror att den är dum nog att tro att hon är vänsterpartist bara för att hon tror på jämställdhet. Jag tror att det i dag är allmänt känt att det finns flera inriktningar inom feminismen, och Filippas tjafs känns bara outbildat och fördomsfullt och precis den inställningen gör att utvecklingen framåt går så segt.

/Anna

P.S. Filippa och Fredrik ser ut som att dom är syskon.

image118

Kommentarer
Postat av: Henrik Lindmark

^_^lägg din röst i henrik utmanar:)
livetsomhenke.blogg.se/1211826407_1.html#comment

2008-05-27 @ 19:19:52
URL: http://livetsomhenke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0