Svennar

Jag läste en kort intervju i DN häromdagen med Fredrik Eklund, bror till Sigge Eklund, som jobbar som lyxfastighetsmäklare i New York och nyligen flyttat hem till Stockholm. Förutom en mäklarlicens har han även en del bögporrfilmer på sitt CV, någonting han gärna pratade om när han för några år sedan ville ha uppmärksamhet kring sin debutbok, men nu tydligen anser vara oviktigt (Läs även "Jag var för vacker för Sverige").

DN:s reporter ställde nämligen frågan hur han tror att det påverkar hans jobb och roll som mäklare att han är gammal bögporr-skådis, på vilken Fredrik svarade "Gud vilken tråkig fråga, den skulle aldrig någon ställa i New York". Nummer ett så tror jag att en amerikanare visst skulle ställa frågan, och dessutom lägga större vikt vid gamla homosex-lik i garderoben än vad en svensk reporter skulle göra, och nummer två är jag så trött på "så typiskt svenskt"-kortet varje gång något inte passar.

Stör mig något enormt på alla som vill verka så kontinentala och "osvenska" och alltid måste understryka detta genom att påstå att allt som andra gör som dom inte gillar är "så typiskt svenskt". Fast det oftast inte ens är det. Om man är avundsjuk är man så himla svensk till exempel. Är inte fransmän avundsjuka? Fattar inte. Den värsta sorten är dom som inte tycker att dom egentligen "hör hemma" i Sverige utan borde bo i Paris eller Los Angeles. Förstår inte syftet med att tjata om det istället för att bara packa väskan och åka.

Något som däremot ÄR typiskt svenskt är att använda uttrycket "typiskt svenskt". Var stolta istället och inte så självföraktande! Ni kommer aldrig att bli eller vara något annat än svenskar hur mycket ni än försöker. Deal with it.


Fredrik på den gamla goda tiden.

/Anna

Kommentarer
Postat av: Ewa

Vacker? Behöver jag glasögon?

2009-12-14 @ 21:10:34
URL: http://iloveyoubaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0