Hallå Anna!

Hallå Lilla Anna! Välkommen hem igen efter semestern! Såg din kommentar längre ner och beklagar era dåliga magar, men ni verkar ju haft det bra trots allt? Om du skulle läsa det här skulle jag bli jätteglad om du hade tid att svara i en kommentar?

Mina frågor:

- Hade ni växlat pengar till bara egyptiska pund eller amerikanska dollar också? Hörde nånstans att man ska ha lite av varje?
- Var ni på några markander eller nåt ni kan rekommendera?
- Var det skitsegt på flygplatsen på vägen hem och tog det lång tid vid incheckningen eller överdriver resebolagen?
- Var det någon som blev rånmördad på erat hotell?

Det var nog allt just nu. Om du har något annat av värde att berätta får du gärna göra det också! Tack på förhand!

/Anna

P.S. Angående något helt annat, vad är det här för tönt? Alltså förlåt, känns skitelakt att säga, men jag är så trött på alla tanter som tycker att Odd Molly är det coolaste märket ever. Hon har till och med gjort en officiell lista på alla Odd Molly-plagg hon äger! Dessutom vet jag inte riktigt hur jag känner inför nån som måste skryta om att hon minsann dricker ett par glas vin trots att hon ammar i sin presentation. Jag menar gör vad du vill, men är det verkligen något man måste nämna som det första man gör om sig själv?


Kommentarer
Postat av: Ewa

Men vilken jävla nörd! Känner hon sig häftig som har massa sjukt fula kläder? Herregud!

2009-03-26 @ 07:04:35
Postat av: Anna

okej, jag ska försöka göra mitt bästa för att svara. Håll i minnet att jag och fina typ är världens mest oförsigkomna (eh tror det är ett ord, you get my point) människor. Att vi ens klarade att lämna landet tillsammans och överleva är inte mindre än ett mirakel.



1. Vi växlade inga pengar innan, utan vi tog ut i bankomaten där och levde bara på egyptiska pund. Och det gick ju bra får jag säga. Det är sjukt mkt ryssar i hurugada (ca 1 miljon om året åker dit) och de använder amerikanska dollar. Sen hatar egypterna ryssarna så jag vill ju inbilla mig att man får plus poäng om man använder egyptiska punden.



2. Hurugada är ju indelat i old town (dahar) och new town (sekalla). Old town är typ bara en marknad, finns inga fräsha ställen att äta och det är inte så många turister där. Jag och Fina lyckades hamna där hela veckan för taxi chafförerna (som låssas att de inte pratar engelska) körde oss dit till sina polares affärer. Sen skriker alla på en och vill att man ska komma in i deras affär och sitta och dricka te och köpa fula souvenirer.



New town har bättre mat och är mer turister och känns inte lika läskigt. Men allvarligt det finns ingen bra shopping nånstans, inte som jag och fina hittade iaf. Det är ju ryssarnas högborg och grejerna som finns att köpa återspeglar deras smak, I say no more.



En viktig grej att komma ihåg är "la chokran", det betyder nej tack på arabiska och säg det till alla som trakasserar er. Det är artigt och fint, sen tror de att man redan har en egyptisk kompis och då är de inte lika påstridiga och jobbiga. Men det går säkert bättre för dig eftersom du har din boyfriend med dig. Som ensamma tjejer är man typ lovligt byte. Jag och Fina spenderade timmar med att sitta i deras affärer och dricka te. Ibland trevligt, ibland mindre trevligt.



3. Det var inte skitsegt på flygplatsen, resebolagen överdriver.



4. Ingen blev rånmördad på vårt hotell.



Här kommer lite bonustips. Jag och fina var på snorklingstur och det var helt ok men inte överväldigande fint. Rätt ruttna koraller, men trevligt att åka båt och hänga på paradisön. Sen åkte vi på ökensafari, vilket jag kan rekomnendera! Man kör fyrhjuling i öknen och besöker nån bediunby och tittar på solnedgången osv. Men ta på dig sportbh för jag har aldrig skumpat och dallrat så mycket i hela mitt liv.



Sen måste du pruta på allt. Gärna under halva priset, och åker ni taxi kommer de lura er. Bestäm pris i förväg (säg att det är för båda, annars kommer de lura er och säga typ 10 pund var) och ge jämna pengar annars kommer de lura er med växeln.



Ja, det här var nog allt. Jises, hoppas du orkat läsa allt.



2009-03-26 @ 11:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0