Kan Blondinbella bli mer efterbliven?

Blondinbella har skrivit en debattartikel i dagens Expressen. Om feminism. Och jag som trodde att jag inte kunde ogilla henne mer.

Det finns många kvinnor i offentligheten som vägrar kalla sig feminister av olika anledningar. Oftast pågrund av att de inte vill ge några pluspoäng till rivaliserande partier eller politiska grupperingar. Väldigt sällan är anledningen till detta att dom inte ser att det finns tendenser av att kvinnor har sämre ställning än män, det vill bara inte använda ordet feminist eftersom det betyder att man inte vill sminka sig.

Men Blondinbella takes it to the next level. Hon menar att dessa ojämlikheter mellan könen inte egentligen finns, utan det är något som feminismen "lärt" oss kvinnor. verkligen Blondinbella, berätta mer!

"Feminism är för mig något omodernt, ett begrepp som inte passar in i vårt samhälle i Sverige år 2009. Feminismen i dag lär unga tjejer att män får högre lön, att kvinnan ska stanna hemma med sjukt barn, att killar är bråkiga och stökiga i klassrummet och tjejer är tysta och söta. Att unga uppfattar vårt samhälle så här är för att någon har sagt åt oss att det är så här det går till, och det ansvaret bär feminismen, enligt mig."

Det är väldigt sällan jag hört en kvinna använda den här typen av argument, oftast är liknande fönekelse förunnat äldre män. Vad har då Blondinbella att tjäna på att offentligt exponera sin bristande intelligens och kunskapsluckor? Jo, hon tycker det är synd att alla tjejer hon stöter på hatar henne, medans alla män tydligen är jättestöttande och trevliga. Hon efterlyser nu mer solidaritet och sammanhållning mellan kvinnor.

Varför ska man, om en man är en "bra kvinna", alltid vara tvungen att oavsett vad stötta alla andra kvinnor? Vad har jag gemensamt med Blondinbella förutom vårt kön? Jag ogillar inte henne för att hon är kvinna, jag ogillar henne för att hon verkar extremt osympatisk, har värderingar som inte i den minsta grad stämmer överens med mina, för att hon gör en grej av att exploatera döda djur för att få uppmärksamhet, ja, the list goes on... Jag har aldrig märkt att samma krav ställs på män, att dom alltid måste gilla alla andra män för att dom är av samma kön. Det finns många män som hatar varandra, men det finns inget osolidariskt med det.

Jag anser dock inte att kvinnor ska göra förtryckande män tjänsten att systematiskt motarbeta andra kvinnor pågrund av gamla invanda mönster, men man måste ha friheten att ogilla någon även om denne någon råkar vara kvinna. Blondinbella får inse att folk hatar henne pågrund av hur hon framställer sig själv, och hon har ingen annan/något annat att skylla på.

/Anna

Kommentarer
Postat av: Helena

Go Anna Go Anna! Jag läste också artikeln och jag blir så trött...

Hennes inlägg "Ni får aldrig kalla mig Bimbo" tog dock nästan priset.

2009-03-10 @ 13:27:52
Postat av: Ewa

Right on sister! Och Helena, sister from another mister!

2009-03-10 @ 20:58:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0