Vad är problemet?

Okej, har ni läst om bloggerskan Mogi som på uppdrag av Aftonbladet ska testa på att "leva som en arbetslös" under två veckor? Antingen är det här någon jävla moderatpropaganda eller så har nån tänkt jäkligt fel när det här "experimentet" drogs igång. Eftersom det ändå är det gamla hederliga sosse-Aftonbladet vi pratar om gissar jag på det senare, antingen har killen bakom artikeln blivit förvirrad eller så är det Mogi som har missuppfattat sitt uppdrag.

Grejen är nämligen (för er som inte känner till Mogi) att den här bloggerskan vanligtvis har en väldigt kostsam livsstil. Hon shoppar dyra kläder för typ tio tusen i veckan, åker på resor, går på dyra resturanger osv. Dessutom är hon tjugo, bor hemma hos sina föräldrar i en villa i Bromma och har aldrig haft ett annat jobb än sin blogg. Väldigt verklighetsfrånvänd med andra ord.

Nu har Aftonbladet "räknat ut" att en tjej som är lika gammal som Mogi och blir arbetslös har 3770 kronor att leva på under två veckor, EFTER att hyra och två mål mat om dagen är betalt. Mogis extremt tuffa uppdrag är alltså att leva på 3770 kronor under två veckor, och varken ha fasta utgifter eller behöva spendera pengar på frukost eller middag. Vad ska dessa pengar i så fall gå till? Typ shopping och nöjen? I så fall skulle jag jubla om jag hade 3770 kronor på två veckor till sånt. Det skulle typ vara high life för mig. Och för de flesta i vår ålder som faktiskt HAR jobb.

Som sagt, någon i det här sammanhanget måste ha fattat fel, för det här är ju bara som ett stort hån mot alla som har dåligt med pengar, arbetslösa eller ej. Jag har fan aldrig haft nästan 8000 i månaden efter hyra, räkningar och mat. Hur skulle det ha gått till?

Den tillhörande intervjun på Aftonbladet med Mogi strör ju ytterligare salt i såren för alla som kämpar med ekonomin till vardags, under åratal.

Hur kommer det att påverka din tillvaro att leva på a-kassa?

Jag är ju van vid att kunna spendera betydligt mer pengar, så jag tror att det kommer att bli tufft, men jag gillar utmaningar.

Vad kommer du att dra in på?– Jag kommer att fortsätta att shoppa, men ska försöka att hitta billigare alternativ än jag är van vid. Det ska nog gå bra om jag inte råkar göra något impulsköp de första dagarna.

Tror du att du själv kommer att bli arbetslös någon gång i livet?– Man vet ju aldrig vad som väntar en, men nej, jag tror nog att jag ska kunna hålla fötterna innanför arbetsmarknaden.


Alltså, jag tror att Mogi menar väl, men hennes sätt att uttrycka sig tyder starkt på att hon har NOLL insikt om vad det är hon pratar om. Tror inte många arbetslösa ser sin situation som en kul utmaning eller kan fortsätta shoppa. Att hon dessutom tror att hon ska "kunna hålla fötterna innanför arbetsmarknaden" låter som att hon tar otroligt lätt på arbetslösheten som faktiskt kan drabba vem som helst. Det låter som att om man bara försöker lite så går det bra. Men om man är tjugo och tror att blogga om vad man köpt för kläder i veckan är ett riktigt jobb så kanske man tror att det är så det funkar.


Hoppas att Aftonbladet rättar detta och upplyser Mogi om de verkliga villkoren, för jag tror att de flesta fattar att verkligheten inte ser ut så här.


P.S. Ursäkta novellen men sånt här gör mig så jävla upprörd.


/Anna

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0