Ofarlig chokladkaka

Oj vad söt Wes var i sina nya dagiskläder! Jag minns så himla tydligt när man hade en sån där polo på sig. Kommer du ihåg att vi hade röda? Eller hade dom till och med en huva som gick över huvudet? Dagisflashbacks!

Kände att jag hade blivit lite chunky häromdagen och insåg att jag har blivit lite väl slapphänt med mitt LCHF-kör. Min mage har till och med blivit lite stor igen vilket den inte har varit på ett tag. Tyvärr är jag VÄLDIGT sugen på kladdkaka men hittade det här receptet på chokladkaka som tydligen ska innehålla lite kolhydrater. Kanske värt att testa? Men min stora fråga, är det någon som vet vad steviaextrakt är? Är tacksam för svar, har aldrig hört talas om det förut.

  • 70g 90% choklad
  • 100g smör
  • 2 ägg
  • ca 2 tsk ekologiskt vaniljpulver
  • ca 2 tsk kaffe
  • ca 1 dl grädde
  • ett par droppar steviaextrakt


    1. Smält smör i en kastrull och fördela chokladen i blandningen (se till att smöret inte fräser - låg värme rekommenderas)
    2. Rör ner grädden och blanda till en jämn smet
    3. Smörj en form med smör (gärna en form som är stor, har en platt, avtagbar bottnen)
    4. Vispa äggen hårt, tillsätt stevia,kaffe och vanilj
    5. Häll ned choklad blandningen i äggblandningen och vispa
    6. Häll i form och grädda i ugn på 200 grader i ca 6 min.
    7. Serveras varm/ kall med vispad grädde

    Bild och recept härifrån.

    /Anna


    Kommentarer
    Postat av: Helena

    Stevia är ett sötningsmedel som inte höjer blodsockret, det är otroligt sött men tydligen till och med ganska nyttigt...puss och kram

    2009-09-23 @ 08:29:35

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0