Get over yourself

Vet inte om nån här följer Tyras blogg? Om ni inte gör det, börja inte. Jag kan väl inte påstå att jag direkt följer den heller, men tittar in då och då för att irriteras. Nu senast på hennes nya arty fotoprojekt, där hon tar "speciella" och "tankeväckande" bilder på sig själv.

Här kommer Tyras egna ord kring bilderna (extra patetiska inslag fetmarkerade av mig):

"Visst, detta kommer att bli provocerande som tusan, men detta är en del av min estetiska sida som jag inte har visat upp och som jag vill göra nu.Vem vet, kanske det kan bli en utställning någon gång i tiden? Jag har fotat liknande bilder förut eftersom jag jobbat som modell i många år och såna här typer av bilder är sånt man ser i alla olika typer av modetidningar. Ta te x italienska Vouge, där är dessa bilder ingenting mot vad man kan se där… Grejen är bara att dessa bilder som jag lägger upp är väldigt osvenska eftersom ingen vågar sticka ut här och visa upp motbjudande men samtidigt “fascinerande” bilder, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Det är inte meningen att bilderna ska se ut som värsta proffsbilderna. Det ska se mer dokumentäraktigt ut, och bilderna ska berätta en historia som ni själva får tolka. Jag vet att dom är motbjudande och destruktiva- det är meningen. Ni kommer tycka 2 saker. 1. Antingen kommer ni förstå grejen och tycka det är ”konstnärligt” och snyggt. 2. Ni kommer att bli förbannade. Och det är det som är meningen- att man ska känna något."

Efter att ni har läst denna text, vad får ni för bilder i huvudet av vad ni kommer se? Fascinerande, motbjudande, destruktiva - Jag tänker typ likdelar och ruttnande avloppsrör.

Vad är det vi får se på riktigt? Tyra iklädd trosor samt en askkopp. "Provocerande som tusan"? I think not.



Bild lånad från Tyra.

/Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0