Have a heart

Jag tror inte jag ska kolla på Nyheterna något mer innan valet om jag vill undvika hjärtattack. Fy fan vad det finns vidriga människor alltså. Nån jävla kärring om varför hon röstar på Moderaterna: "Jag gillar inte det här med att alla ska ha lika. Varför ska man kunna vara sjuk eller arbetslös och sitta hemma och tjäna en massa pengar? De rödgröna vill att alla ska ha det lika dåligt".

Nummer ett: Man "tjänar inte en massa pengar" på att vara arbetslös. Nummer två: En solidarisk politik handlar inte om att alla ska ha det lika dåligt, det handlar om att de som har det sämst ska kunna ha en dräglig tillvaro medan de som har det bra fortsätter ha det bra. Jag förstår inte var folk har fått idéen om att ett fungerande välfärdsamhälle utesluter att man kan tjäna mycket pengar om det är det man vill i livet. Det kommer fortfarande finnas rika människor, oavsett om vi har en fungerande a-kassa eller ej.

Och hur girig är man om man vill ha så mycket pengar som möjligt på bekostnad av människor som är sjuka och arbetslösa? Hur kan någon stå för att de tycker så? Hur?!

Ja, jag måste ta till uttrycket "Var är samhället på väg"? Jag önskar mig en politisk debatt där hjärtat fick styra lite mer. Tror att alla tjänar på det i längden, oavsett hur många extra hundralappar du har i plånboken i slutet av månaden.

SNÄLLA!

/Anna

Kommentarer
Postat av: Ballerina

WORD!

2010-09-06 @ 21:25:53
URL: http://josefinaballerina.blogg.se/
Postat av: karin

Sanning syster!

2010-09-07 @ 05:14:07
URL: http://skitochsaker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0